Flygkrasch i Amsterdam


"Ett turkiskt passagerarplan har störtat vid flygplatsen i Amsterdam. Enligt CNN Türk har en person dödats och 20 skadats i flygolyckan. Planet störtade intill Amsterdams internationella flygplats Schiphol och var en turkisk Boeing 737 med cirka 135 personer ombord. Planet rapporteras ha splittrats i tre delar. Flygplanet var på väg in för landning när kraschen inträffade. Planet tillhör Turkish Airlines (Türk Hava Yollari)
Tidningen De Telegraaf skriver att flygplanet inte brinner och att ett stort antal människor lyckats ta sig ut ur flygplansvraket.
Turkiska nyhetsbyrån Anatolia skriver att planen ska ha brutits i två delar innan kraschen.
Flygplanet var på väg från Istanbul, rapporterar Reuters.
Enligt De Telegraaf har flygplatsen i Amsterdam tills vidare stängts efter olyckan, liksom motorvägen A9. Flygplansvraket ligger 100—150 meter från motorvägen, cirka en kilometer från landningsbanan." (http://dn.se/nyheter/varlden/flygkrasch-i-amsterdam-1.807261)
Det första som jag tänkte på när jag läste artikeln var "Men är det verkligen sant? En flygkrasch här? Hur kan det vara möjligt?" Jag är inte flygrädd och tycker att det är kul att flyga, men när man läser sånt där... Det är så läskigt! Speciellt med tanke på att Boeing 737 är en av de absolut vanligaste flygplanstyperna som används både på korta och medellånga distanser och har ett bra säkerhetsfacit.
Och sen kom jag på... Min pojkväns kompis flög ju till Stockholm imorse! Vilken tur att han bokat en resa tidigt på morgonen!

Kommentarer
Postat av: Anonym

hemskt, usch

2009-02-25 @ 15:44:14
URL: http://KarinOlofsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0